szépzöld
Webáruház kiszállítás szünetel szeptember 8 -ig. Köszönjük türelmüket!

Avokádó: zsíros és egészséges!

Orbán Krisztina, 2015. febr. 02.


A krémes húsában különleges gyógyerőt hordozó avokádó fogyasztása hazájában, Közép-Amerikában több ezer éves múltra tekint vissza.

Avokádó: zsíros és egészséges!

Az sem véletlen, hogy avokádó ültetvényekkel ma már minden földrészen találkozhatunk, hiszen e körte formájú vitaminbomba igen magas káliumtartalma mellett egyedülálló zsírtartalma révén is kiemelkedik a gyümölcsök közül.

Bár a „zsírtartalom” szó hallatán még egy gyümölcs esetében sem feltétlenül kellene felkapnunk a fejünket, ezúttal nyugodtan megtehetjük: az avokádó esetében ugyanis e zsír a gyümölcs tömegének csaknem egytizedét teszi ki, kalóriaértékének pedig háromnegyedét adja. A meglepő tény azonban senkit ne riasszon el az avokádó elfogyasztásától, hiszen ez esetben egy egyszeresen telítetlen zsírfajtáról van szó, amely számos jótékony hatást fejt ki szervezetünkre. Az olajsav mellett ráadásul a gyümölcs a B-vitamincsalád több tagját is bőséggel tartalmazza, gazdag A-, C-, E- és K-vitaminban, magnéziumban, rézben, vasban és foszforban, valamint antioxidáns és gyulladásellenes hatással bíró fitokemikáliákban is, élelmi rostból pedig mindössze 20 deka avokádó elfogyasztásával szervezetünk egész napi igényét fedezhetjük. De lássuk, mi mindenre képesek mindezen összetevők akkor, ha egy ízletes gyümölcsben egyesülnek.

Az avokádó hatékonyan védi szív- és érrendszerünk egészségét.

Rendkívül magas olajsav, béta-szitoszterol, illetve B9 vitamin tartalmának köszönhetően az avokádó akár már néhány nap alatt is jelentős mértékben képes csökkenteni a káros koleszterin, a trigliceridek, illetve a homocisztein mennyiségét, vagyis a gyümölcs rendszeres fogyasztásával természetes úton, gyógyszer nélkül közömbösíthetjük az egészségtelen ételek zsír- és cukortartalma által szív- és érrendszerünkben okozott károsodásokat. Az avokádó a vérkeringés javítása által hozzájárul szerveink problémamentes tápanyag- és oxigénellátásához, ami idős korban a szellemi frissesség megőrzésének kulcsa is lehet, míg a gyümölcs által jelentős mennyiségben tartalmazott B9 vitamin – azaz folsav – a szélütés, vagyis a stroke kialakulásának veszélyét is csökkenti.

Az avokádó segít leszámolni a magas vérnyomással.

Vérnyomásunk kordában tartásának egyik fő felelőse éppen az a kálium, amelyből az avokádó bámulatosan sokat – még a banánnál is többet – tartalmaz: már 100 gramm elfogyasztásával az egy napra ajánlott káliumbevitel egytizedét fedezhetjük. Az avokádó esetében a vérnyomáscsökkentő hatást a gyümölcs magnéziumtartalma is erősíti.

Az avokádó segít az időskori látásromlás megelőzésében.

Az avokádó esetében egy karotinoidokban rendkívül gazdag gyümölcsről van szó. Ezek közül is kiemelkedik a gyümölcs lutein-tartalma, amely a zeaxantinnal, a C-vitaminnal, az alfa- és béta-karotinnal, illetve az E-vitaminok közé tartozó tokoferollal együttműködve őrködik látásunk élessége felett, és gátolja, illetve késlelteti a jellegzetes időskori szembetegségek, a szürkehályog és a makula degeneráció kialakulását.

Az avokádó akadályozza a daganatképződést.

Az avokádó fitokemikáliáinak, vagyis kémiai vegyületeinek, antioxidáns hatású karotinoidjainak, a rákos sejtek növekedését gátló tokoferolnak, valamint nagy mennyiségű olajsav-tartalmának köszönhetően bizonyítottan akadályozza a mell- és a prosztatarák kialakulását, béta-szitoszterol-tartalma révén pedig a jóindulatú prosztata-megnagyobbodás megelőzésében is szerepet vállal.

Az avokádó megbízható társ a fogyásban.

Vízben nem oldódó rostjai révén az avokádó megkönnyíti számunkra az emésztést és a méregürítést, ami által természetes fogyasztó hatást fejt ki szervezetünkre, teltségérzet-fokozó hatásuknak köszönhetően pedig azt is képes elérni, hogy más ételekből kevesebbet fogyasszunk.

Az avokádó kiemelkedő B-vitamin-forrás.

Mindössze 100 gramm avokádó elfogyasztásával B5 vitaminból az egy napra ajánlott mennyiség csaknem 30 százalékát fedezhetjük, míg a B6 és a B9 vitamin esetében a javasolt napi bevitel egyötödéhez, a B2 és a B3 vitamin esetében pedig annak tizedéhez juthatunk hozzá.

Az avokádót tehát nemcsak a trópusokat idéző finom íze miatt, de egészségünk védelmében játszott szerepére való tekintettel sem érdemes mellőznünk étrendünkből. A gyümölcs sokféle formában fogyasztható és feldolgozható, zsírtartalmának köszönhetően pedig szendvicsekbe, salátákba gyakran még hús helyett is belekerül. Fogyasztását azonban éppen zsírtartalma miatt nem érdemes túlzásba vinnünk, hiszen az túlzott bevitel esetén szervezetünkben fenti hatásainak ellenkezőjét is kiválthatja, s még a gyümölcs egyéb összetevőit is megakadályozhatja abban, hogy egészségünkre gyakorolt kedvező hatásaikat kifejtsék.

Kapcsolódó cikk: Mangosztán: királynői csemege bámulatos gyógyhatásokkal




Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!


Friss hozzászólások

2019.július 31., szerda / 07:39

Rhododendron levél száradás

2019.július 20., szombat / 17:26

Cukkini termése elrohad

2019.július 18., csütörtök / 06:42

Akác-csemete (valószínű selyemakác) betegség

2019.július 17., szerda / 22:16

Akác-csemete (valószínű selyemakác) betegség


Világszép

Kertbarát magazin

Gmedia