szépzöld
Webáruház kiszállítás szünetel szeptember 8 -ig. Köszönjük türelmüket!

Gyógyszer helyett víz?

Orbán Krisztina, 2015. febr. 03.


Amikor az iskolapadban ülve egymásra néztünk, bizony vicces gondolatnak tűnt, hogy testünk nagyobb része valójában vízből van.

Gyógyszer helyett víz?

Aztán megtanultuk, hogy ezt úgy kell érteni, hogy anyagcseréjük biztosítása és feladataik ellátása érdekében minden egyes sejtünk vizet tárol, s azt is, hogy az ily módon nélkülözhetetlen az emberi szervezet életben maradásához és normális működéséhez.

Ennek ellenére a felmérések szerint túlságosan is gyakran hagyjuk magunkat vízhiányos állapotba kerülni, amelynek a szomjazás azonban csak az egyik, ráadásul korántsem a legelső jele. De milyen problémákat is okozhat a dehidratáció, vagyis milyen tünetek orvoslására lehet alkalmas akár csak néhány pohár víz is?

Több víz – tisztább fej

Az emberi agy 80 százalékát víz alkotja, ez pedig azt jelenti, hogy agyunknak az egészséges működéshez hatalmas mennyiségű vízre van szüksége. Minél több vizet iszunk – nem mellőzve természetesen a mértéktartást –, agyunk annál jobban képes ellátni a funkcióit, ezt pedig mi elsősorban a gondolkodás és a koncentráció során fogjuk érzékelni. Annak tehát, aki e téren zavarokat tapasztal, minden mást megelőzően azzal érdemes megpróbálkoznia, hogy minden nap elfogyaszt legalább két és fél liter vizet, hiszen problémáit akár egy egyszerűen kezelhető vízhiányos állapot is okozhatja.

Vízzel a fizikai erőnlétért

A fizikai erőnlétet igénylő feladataink elvégzése során érzett gyengeség, fáradékonyság esetén hajlamosak vagyunk vitaminhiányra, esetleg különböző betegségekre gyanakodni, holott ennek oka gyakran egyszerűen az, hogy nem fogyasztunk elegendő vizet. Izmaink ugyanis csak úgy működhetnek tökéletesen, ha megfelelő utánpótlást kapnak a csaknem háromnegyed részüket alkotó vízből, amely rugalmasságuk megőrzésének biztosításával elkerülhetővé teszi azokat a problémákat (begörcsölés, rándulás, stb.), amelyek akadályoznak minket mozgást igénylő tennivalóink elvégzésében. A víz a porcszöveteket is lágyítja, így elegendő víz bevitelével egyben ízületeink probléma- és fájdalommentes működéséről is gondoskodunk.

A méregtelenítő víz

A káros anyagok kiürítése – a vizelés, a székelés és az izzadás – bőséges vízmennyiséget igényel, így ennek hiányában szervezetünk nem képes gondoskodni önmaga tisztán tartásáról. A megfelelő mennyiségben bevitt víz felpörgeti az anyagcserét, és a hosszú távon akár súlyos betegségek kialakulását is előidéző méreganyagok felhalmozódásának, valamint a fertőzéseket okozó káros baktériumok megtelepedésének megakadályozása által kulcsszerepet játszik egészségünk védelmében.

Víz, a fogyasztó csodaszer

A víz már csak a méreganyagok kiürítésében játszott szerepe révén is hozzájárulhat a testtömeg-vesztéshez, a fogyni kívánók csodálatát azonban nem csupán ezáltal képes kivívni. A víz ugyanis – amellett, hogy egyetlen kalóriát sem tartalmaz – csökkenti az éhségérzetet, vagyis ha több vizet iszunk, kevesebbet fogunk enni. Azzal is érdemes tisztában lennünk, hogy a vízhiányt szervezetünk sokszor éppen éhségérzettel jelzi, így annak jelentkezésekor az étel helyett gyakran épp egy pohár víz után kellene nyúlnunk.

Víz, az öregedés ellenszere

A 70 százaléknyi vizet tartalmazó bőrünket sem feltétlenül drága készítményekkel kell hidratálnunk: elegendő mennyiségű víz rendszeres fogyasztásával bőrünket simává és lággyá varázsolhatjuk, és még finomabb ráncainktól is megszabadulhatunk.

A megfelelő mennyiségű és minőségű ivóvíz rendszeres fogyasztása a fentiek mellett

- megakadályozza a 80 százaléknyi vizet tartalmazó vér besűrűsödését, biztosítva ezáltal többek között sejtjeink zavartalan tápanyag-utánpótlását;

- a húgyhólyag és a vastagbél esetében csökkenti a daganatképződés kockázatát;

- a húgyutak rendszeres átmosásával minimálisra csökkenti a vesekő kialakulásának veszélyét;

- elkerülhetővé teszi a felesleges gyógyszerszedést: fejfájás, vagy székrekedés például szintén utalhat dehidratációra, ezért a tabletta helyett ilyenkor is érdemes először néhány pohárnyi friss vízzel próbálkoznunk;

- biztosítja számunkra a megfelelő erőnléti állapotot, így erősíti önbizalmunkat, és hangulatunkat is javítja.

És hogy mennyi vizet kell meginnunk mindehhez?

Az emberi szervezet konkrét folyadékigényét számos tényező (étrend, életkor, fizikai igénybevétel, egészségi állapot, időjárás, stb.) befolyásolhatja, de a felnőttek átlagos napi vízszükséglete 2,5-3 liter, míg a gyermekeké életkortól függően 1 és 2 liter között van. E folyadékmennyiséget minél több részletben kell magunkhoz vennünk, és természetesen nem feltétlenül kizárólag ivóvíz formájában, arra azonban ügyelnünk kell, hogy a szükséges mennyiséget jelentős mértékben ne lépjük túl. Nagyobb testi megterhelés, például fizikai munka, vagy sportolás előtt két órával mindig célszerű az átlagosnál jóval több vizet inni, alkohol fogyasztását követően pedig a szervezetünkből az által elvont vizet minél hamarabb visszapótolni.

Kapcsolódó cikk: Avokádó: zsíros és egészséges!




Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!


Friss hozzászólások

2019.február 12., kedd / 12:10

Levélsárgulás a friss hajtásokon

2019.február 12., kedd / 12:03

Mi baja lehet növénynek?

2019.február 12., kedd / 11:55

Mi baja lehet növénynek?

2019.február 10., vasárnap / 20:00

Babérmeggy leveleinek foltosodása

2019.január 28., hétfő / 19:11

Szeretném tudni mi a neve a növénynek

2019.január 26., szombat / 11:13

Szeretném tudni mi a neve a növénynek

2019.január 26., szombat / 10:46

Szeretném tudni mi a neve a növénynek

2019.január 24., csütörtök / 15:02

Szeretném megkérdezni,hogy málna dugványt,hogyan tudok vírusmentesíteni.Köszönöm válaszukat.

2019.január 24., csütörtök / 15:00

Szeretném tudni mi a neve a növénynek


Világszép

Kertbarát magazin

Gmedia