szépzöld
Webáruház kiszállítás szünetel szeptember 8 -ig. Köszönjük türelmüket!

Gyümölcsraktár a polcon

Sulyok Timea, 2009. dec. 10.


Az aszalás legősibb és talán a legegyszerűbb módja a gyümölcsök, fűszerek, zöldségek és gyógynövények tartósításának. Háziasszonyként tudom, milyen jó érzés így ősszel kamrában tudni a nyár kincseit: ivólé, lekvár, befőtt, vagy akár fagyasztott formában.

A hatalmas kertünk tele van gyümölcsfával, el kellet gondolkodnunk, milyen formában rakjuk el a hideg hónapokra a meg nem evett és egyéb módon fel nem dolgozott gyümölcsöket.
Végül az aszalás mellett döntöttünk, így almát, cseresznyét, meggyet, körtét, sárgabarackot és szilvát aszaltunk, de próbálkoztunk tertítékre került már paradicsom, citromfű, bazsalikom és bodzabogyó is.

Több évezredem módszerről van szó, az ősi Egyiptomban, Kínában és Görögországban is tartósítottak szárítással. Napjainkban újra egyre népszerűbb az aszalás.

A táplálkozástudomány szerint az aszalás a legtermészetesebb tartósítási eljárás, az ily módon eltárolt gyümölcsök, zöldségek nagy tápértékkel bírnak, igazán értékes élelmiszernek számítanak. A tartósítószer és segédanyagok nélkül készített aszalmányok egész ősszel és télen jó szolgálatot tesznek. Hasznosak, magas vitamin és ásványi-anyag tartalmuk miatt, segítenek az egészségünk megőrzésében és változatosságuk, finom ízük miatt jól hasonulnak a konyhában is.

 

Nemcsak gyümölcsteák, müzlik, sütemények alkotórészei lehetnek, hanem ízletesek köretként, húsok mellet, köretként, vagy levesekben, gyümölcssalátákban. A saját kertünkben szedett és vadon gyűjtött terméseket egyaránt aszalhatjuk. Az aszalmányok, rendkívül sokoldalú felhasználási lehetőségük miatt, nagy erőtartalékot jelentenek a hideg téli hónapokban. Magas szőlőcukortartalmuk a szervezet számára könnyen és gyorsan hasznosítható energiaforrást jelent. Rosttartalmuk miatt alkalmasak emésztésünk karbantartására.

Ez különösen fontos, hiszen mai világban sokan szenvednek székrekedésben. Az aszalmányok előnye sok szintetikus hashajtóval szemben, a kiürülő kálium szinte azonnal visszapótlódik. Kálium szinte az összes gyümölcsben megtalálható. Felelős a szívműködésért, a vízháztartásért. Hiánya lassú sebgyógyuláshoz, izomgyengeséghez, fejfájáshoz renyhe szédüléshez vezet.

Vegyük sorra, hogy a legismertebb aszalt gyümölcseink milyen ásványi anyagokkal, vitaminokkal segítik szervezetünk egészséges működését!

Körte: Gazdag A-, és C-vitaminban, foszforban és vasban. Homérosz az istenek ajándékának nevezte.

 

Sárgabarack: A- vitamint, foszfort, káliumot, béta-karotint, káliumot tartalmaz, ennél fogva a bőr, köröm és a haj egészségét biztosítja. Jelentős szerepe van a méregtelenítésben.

Mangó: A-, és C-vitamint, káliumot tartalmaz. Segíti a zsíremésztést, gyomorvédő hatású, csökkenti a vér koleszterin szintjét.

Szilva: B6 vitamint, magnéziumot, nátriumot, káliumot, vasat, mangánt, tartalmaz. Általános frissítő hatású, támogatja az agyműködést, emésztésjavító és vértisztító, normalizálja a szívműködést és a koleszterinszintet.

Őszibarack: A, és C-vitamin, kálium, magnézium, szelén, nátrium, kalcium tartalma miatt az izmok, csontok erőforrásai, általános tisztító hatású, kedvezően befolyásolja a máj, a vesék, a szív működését, hasznos emésztési problémák, székrekedés kezelésében.

Áfonya: E, és C-vitamint, foszfort, nátriumot, káliumot, béta-karotint, kalciumot, ként, vasat, cinket, magnéziumot és mangánt tartalmaz. Magas flavonoid tartalmánál fogva erős antioxidáns, segít a rákmegelőzésben, segít a krónikus betegségek megelőzésében, a krónikus betegségek megelőzésében, védi az érfalakat a meszesedéstől, javítja a szívműködést, normalizálja a szívműködést.

 

Banán: A, B, C-vitamint, foszfort, kalciumot, vasat, foszfort, káliumot tartalmaz. A jó közérzet, a kiegyensúlyozottság gyümölcsének tartják.

Füge: vasat, káliumot, kalciumot, magnéziumot tartalmaz, csökkenti a kolesztrerinszintet, normalizálja a bélműködést.

Datolya: C-vitamit és káliumot tartalmaz, magas rosttartalma miatt hashajtóhatású, segít székrekedés ellen.

Meggy: C-vitamint és káliumot tartalmaz. Tisztítja a vesét, méregtelenít. Enyhe hashajtóhatású, csökkenti a vér húgysavszintjét, ezért nagyon hasznos köszvény esetén.

Mazsola: nagy energiatartalmú, kalciumot, vasat, káliumot, foszfort és magnéziumot tartalmazó gyümölcs. Nagy szerepe van a fogak és a csontok egészségének megőrzésében.

Sajnos nálunk az aszalt gyümölcsöknek igazán csak karácsonyt megelőző, sütési időszakban van szezonja. Jó lenne, ha ez megváltozna! Szerencsére az utóbbi időben erre vannak biztató jelek. Az egészségtudatosabb táplálkozás egyre nagyobb teret hódít, és ebben szerepet kapnak az aszalt gyümölcsök, zöldségek.

Kapcsolódó cikk:
Ehető sövények

 


 




Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!


Friss hozzászólások

2019.december 02., hétfő / 15:33

Ajándékba kaptam ezt a szobanövényt és szeretném tudni a nevét

2019.november 03., vasárnap / 14:41

Gyümölcsös az erkélyen

2019.október 21., hétfő / 21:21

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 21., hétfő / 11:33

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 21., hétfő / 07:22

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 19., szombat / 15:01

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 18., péntek / 17:02

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 18., péntek / 16:28

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 02., szerda / 11:10

Krémalma: húsa a körtéé, íze az ananászé


Világszép

Kertbarát magazin

Gmedia