szépzöld
Webáruház kiszállítás szünetel szeptember 8 -ig. Köszönjük türelmüket!

Kivi - gyógyerő ragyogó zöldben

Orbán Krisztina, 2014. szept. 25.


Méregtelenít, lúgosít, immunizál, védi a szívet, a látást, a bőrt, segítségünkre van az emésztésben és a fogyásban… Vidám zöld színbe zárt egzotikus íze miatt a kivit bizonyára mindannyian kedveljük, egészségünkre gyakorolt gyógyhatásaiban azonban a kulináris élvezeteken messze túlmutató érték rejlik.

Kivi - gyógyerő ragyogó zöldben

E kifejezetten bohém látványt nyújtó, csaknem krémes húsú finomság ugyanis sokféle gyógyhatású tápanyagot, vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, alacsony kalóriaértékének és magas rosttartalmának köszönhetően pedig minden fogyni kívánó kedves barátra találhat benne.

Magas antioxidáns-tartalma által a kivi csökkenti minden szív- és érrendszeri, valamint rákos megbetegedés kockázatát, és erősíti az immunrendszert.

A vízben oldódó antioxidánsok legjelentősebb forrása szervezetünk számára a C-vitamin, amely a szabadgyökök megkötése által nagyban hozzájárulhat a szívbetegségek kialakulásának, illetve a rákosodás folyamatának megakadályozásához és késleltetéséhez. A kivi a benne található hatalmas adag C-vitaminnak és béta-karotinnak, valamint számos más antioxidáns hatású karotinoidnak és flavonoidnak köszönhetően kiemelkedő szerepet játszik szervezetünk védelmében. Napi néhány kivi elfogyasztása védi a véredényeket, csökkenti a vérrögképződés és az érelmeszesedés valószínűségét, emellett bizonyítottan erősíti az immunrendszert is.

A kivi csökkenti a makula degeneráció kialakulásának valószínűségét.

Olyan vegyületeinek köszönhetően, mint például hatását a retinánkon kifejtő karotinoid, a lutein, valamint az emberi szemet a luteinnel együtt építő zeaxantin, napi 3-4 kivi elfogyasztása harmadával csökkenti a makula degeneráció kialakulásának valószínűségét.

Magas rosttartalma csökkenti a koleszterinszintet, és segítségünkre van szervezetünk méregtelenítésében is, enzimei pedig jelentősen könnyítik az emésztést.

Kiemelkedő rostforrásként a kivi szerepet vállal a koleszterinszint csökkentésében – ami által szintén hozzájárul a szívbetegségek kialakulásának megakadályozásához –, valamint segít a megfelelő bélműködés fenntartásában, például megelőzi a székrekedést. A kiviben található nagy adag rost emellett a méreganyagok kiürítésében is támogatja szervezetünket: a vastagbélben megköti, majd eltávolítja az ott felhalmozódó toxinokat, ami által a vastagbélrák kialakulását is akadályozza. A papain nevű fehérjeoldó enzimhez hasonló aktinidinnek köszönhetően pedig a kivi az emésztésben is nagy segítséget nyújt szervezetünk számára.

A kivi lúgosító hatásának és E-vitamin tartalmának köszönhetően kettős védelmet nyújt bőrünknek.

A kiviben számos olyan ásványi anyag található, amely képes semlegesíteni az általunk elfogyasztott ételek esetleges savasító hatását. A lúgosítás segít minket a savas ételek túlzott bevitele által okozott betegségek, például a köszvény és a csontritkulás kialakulásának megelőzésében, de szervezetünk számos más területen is élvezheti jótékony hatását: többek között jobb erőnlétet és mélyebb alvást is eredményezhet, illetve hozzásegíthet minket bőrünk rugalmasságának megtartásához. Ez utóbbit erősíti a kivi E-vitamin tartalma is, amely antioxidáns hatása révén fontos szerepet játszik a bőrsejtjeinket károsító hatások kivédésében.

Társ a fogyásban, és segít karbantartani a vércukorszintet.

A kivi glikémiás indexe alacsony, vagyis fogyasztása nem vezet a vércukorszint gyors emelkedéséhez, de vércukrunk mennyiségét a gyümölcs magas rosttartalma révén is segít ellenőrzés alatt tartani. Más rostban gazdag ételekhez hasonlóan a kivi is fokozza a teltségérzetet, vagyis csökkenti az étvágyat, ami által a túlsúllyal küzdők szemében különlegesen kedves és hasznos tápanyagforrás lehet.

A fentiek mellett a kivi szerepet játszik a zihálással járó betegségek, például az asztma tüneteinek enyhítésében, magas kálium-tartalmának köszönhetően pedig többek között vérnyomásunk karbantartásában is.

Jó tanácsok kivifogyasztáshoz

A kivi tápértéke a gyümölcs érett állapotában a legmagasabb. A tápérték szempontjából legkedvezőbb állapotban lévő – s egyben a legédesebb – kivit felvágás nélkül is könnyű felismerni, az ugyanis ujjunk enyhe nyomására bemélyed. Amennyiben a kivi ennél keményebb, úgy ajánlatos néhány napon át szobahőmérsékleten, napfénytől védett helyen tovább érlelni. Ha azonban a héját sérülés éri, akkor tanácsos a gyümölcsöt minél előbb elfogyasztani, mert állaga ezt követően igen gyorsan romlik. A megérett, azonnal el nem fogyasztott kivit meghámozva és felszeletelve eltárolhatjuk a mélyhűtőben – tápértéke ezáltal ugyan csökken, ám 15 perc felengedés után, még jéghidegen ízletes finomságként fogyasztható.

Kapcsolódó cikk: A déli napfény ajándéka: a gyógyító narancs




Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!


Friss hozzászólások

2019.július 31., szerda / 07:39

Rhododendron levél száradás

2019.július 20., szombat / 17:26

Cukkini termése elrohad

2019.július 18., csütörtök / 06:42

Akác-csemete (valószínű selyemakác) betegség

2019.július 17., szerda / 22:16

Akác-csemete (valószínű selyemakác) betegség


Világszép

Kertbarát magazin

Gmedia