szépzöld

Napraforgómag, az E-vitamin bomba

Sulyok Józsefné, 2008. szept. 12.


Miért is fogyasszuk a napraforgót? Ezt az amerikai indiánok által már régóta termesztett - Peruban és Mexikóban őshonos - növényt.

Eredete, hagyományai

 

Csak a XVI. században került át Európába, először egy madridi botanikus kertben virágzott. Sokáig dísznövény maradt. Csak a múlt században lett igen jelentős hozamú olajnövény, először Oroszországban. Azóta sok fajtáját nemesítették ki.

A népi gyógyászat legújabban a magból hidegen sajtolt olajat dicséri, főzés-sütés nélkül fogyasztva – pl. salátaöntetként - a szív- és érrendszeri betegségek egyik megelőzőjének tartják.

A magnál és olajnál ismertebb a napraforgó sárga karimavirágainak népi orvosi felhasználása. Ezt gyűjtés után megszárítják, majd ennek forrázatát - teáját - fogyasztják magas vérnyomás ellen, ideg- és lázcsillapítóul.

 

Élettani hatásai, összetétele

 

Olaja szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében.
A napraforgóolaj 67%-ban kétszeresen telítetlen linolsavat és 20%-ban egyszeresen telített olajsavat tartalmaz. Számos vizsgálat igazolja, hogyha egyszeresen vagy /és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag olajjal helyettesítik a telített zsírsavakat nagyobb mennyiségben tartalmazó - állati eredetű – zsiradékokat, akkor a vér összes koleszterinszintje csökken. Emellett a többszörösen telítetlen zsírsavak a vérnyomást is kedvezően befolyásolják, enyhén csökkentik.
Csökkenti a rák kialakulásának kockázatát. A túlzott mértékű zsírfogyasztás és a daganatos betegségek közti összefüggést több nagy nemzetközi felmérés bizonyítja. Azokban az országokban, ahol 60 grammnál kevesebb volt a napi zsírfogyasztás, 3-szor kevesebb volt a nők körében a mellrák, 5-ször kisebb a férfiak körében a prosztatarákban, és 4-szer alacsonyabb a vastagbélrákban való elhalálozás mértéke, szemben azokkal, akik naponta 120 grammnál több zsírt fogyasztottak.
Ezért törekedjünk arra, hogy minél nagyobb részben fogyasszunk olajat zsír helyett. Megemlítendő, hogy a napraforgómag és olaja gazdag E-vitaminban.


Kapcsolódó rovatok:

Kertészkedés

Hobbi

Könyvek

Fórum


Kapcsolódó cikk:

Édeskömény – Gyógyító növények

Fűszeres és gyógynövényes olajok

 

Kapcsolódó könyv:

Ecetek és olajok

 




Hozzászólások (1)

Tamás Kata
2011. febr. 07. (2 238 napja)
Szakértők szerint inkább csak akkor fogyasszunk hidegen sajtolt olajat, ha az bio termesztésű növényből készült. Ennek az az oka, hogy a hidegen való sajtoláskor a növényvédőszerek, vegyszerek egy része benne marad az olajban. Egy jó napraforgómag forrás: http://napraforgomag.hu ;


Friss hozzászólások

2017.március 25., szombat / 22:34

Tuja barnulásra permetszer?

2017.március 25., szombat / 21:50

Palmafa kinti tartasa apolasa

2017.március 25., szombat / 21:41

Tuja barnulásra permetszer?

2017.március 25., szombat / 21:38

Babérmeggy leveleinek foltosodása

2017.március 25., szombat / 21:32

Fagyal barna foltossága

2017.március 25., szombat / 21:28

FONTOSSÁGI MUNKASORREND TAVASSZAL A GYEPEN

2017.március 25., szombat / 21:22

Gyöngyösi Kertbarát Kör


Világszép

Kertbarát magazin

Gmedia