szépzöld
Webáruház kiszállítás szünetel szeptember 8 -ig. Köszönjük türelmüket!

Olajozott működés

Sulyok Józsefné, 2012. márc. 06.


avagy az olajfajták

Amellett, hogy újfajta ízekkel gazdagítjuk az étrendünket, az egészségünknek is jót teszünk azzal, ha többféle növényi olajat használunk. Az egyes fajták az adott növényre jellemző zsírsavösszetétellel rendelkeznek. 

Mit jelent az extra szűz, szűz vagy a sansa jelző?

Olajozott működés

A zsírsavakat a szénatomok közötti kettős kötések számával is szokták jellemezni, ez alapján kettős kötést nem tartalmazó telített, egy kettős kötéssel rendelkező egyszeresen telítetlen és több kettős kötést tartalmazó többszörösen telítetlen zsírsavakat különböztetünk meg.
Az esszenciális zsírsavak olyan többszörösen telítetlen zsírsavak, amiket az emberi szervezet nem képes előállítani, ezért kizárólag a táplálkozással vihetjük be a szükséges mennyiséget. Ebbe a csoportba tartozik a linolsav és az alfalinolénsav. A telítetlen zsírsavak, különösen a többszörösen telítetlenek, számos betegség ellen védenek: Szív és érrendszeri megbetegedések mellett például diabétesz, illetve a daganatok kialakulásának kockázatát is csökkenti.

 

Kukoricacsíra-olaj – E-vitaminforrás

 

Az édeskés ízű, aranysárga színű olaj gazdag esszenciális zsírsavakban, ezért segíthet megelőzni a szív és érrendszeri betegségeket. Rengeteg E-vitamin van benne, továbbá az idegrendszer épségét óvó lecitint is tartalmaz. Hidegen sajtolt változata ideális salátaöntetekhez, míg finomított verziót főzésre használhatja.

 

Dióolaj – az agy működéséért

 

Világosbarna, intenzív aromájú olaj. Kiemelkedő a jódtartalma, de B- és E-vitamin, valamint sok karotin is van benne. A szív, az agy és az idegrendszer őre.  Sütésre nem alkalmas ugyan, de salátákhoz, levesekhez, sőt még az édességekhez is illik az íze. Mivel gyorsan megavasodik, tartsa a hűtőszekrényben.

 

Tökmagolaj – intim bajok ellen

 

Sötétbarnás vagy zöldes színű, íze kifejezetten aromás. A népi gyógyászatban húgyhólyag és prosztatapanaszok esetén alkalmazzák. Vitaminjai és zsírsavai gyulladás gátló hatásúak.
Íze miatt főleg salátákhoz illik, de kocsonyás ételekhez hideg előételekhez is adhatja.

 

Szójaolaj – egzotikus

 

A többszörösen telítetlen esszenciális zsírsavak teszik értékessé. Rendkívül gazdag E-vitaminban és fitoszterinekben. Utóbbiak, a növényi szterinek és sztanolok elsősorban a zöldségekben, a gyümölcsökben, a növényi olajokban és a gabonafélékben fordulnak elő. Jótékony hatásuk annak köszönhető, hogy jelenlétükben kevesebb koleszterin szívódik fel. Salátákhoz, húsok grillezéséhez, mártásokhoz ideális.

 

  

 

Lenmagolaj – gyomor barátja

 

Jellegzetes, kicsit kesernyés íze miatt sokan nem kedvelik. Kedvező hatást gyakorol a bélműködésre, enyhíti a székrekedést. Jó gyulladáscsökkentő, mérsékli az izomfájdalmakat.
Elsősorban salátákhoz használja. Könnyen megromlik, ezért tartsa hűtőben.

 

Napraforgóolaj – régi ismerős

 

A jellegzetes ízű, aranysárga színű olajnak magas, 60-70 százalékos a linolsav, vagyis az omega-6-tartalma, de omega-3 zsírsav kevés van benne. Igen gazdag ellenben E-vitaminban. Hatékony a szív és érrendszeri megbetegedések megelőzésében. Sültekhez, főzéshez, salátákhoz egyaránt remek.

 

Szőlőmag-olaj – jót tesz a szívnek

 

A gyümölcs magjait kipréselve kellemes, lágy, csaknem szagtalan, világossárga olaj nyerhető. Rendkívül gazdag a szív és érrendszert karbantartó linolsavban, valamint a rák megelőzését segítő antioxidánsokban. Jelentős E-vitamin-tartalma miatt szintén érdemes fogyasztani. Grillezéshez, salátákhoz illik.

 

Olívaolaj – a mediterrán „gyógyszer”

 

Világosságra vagy zöld színű, könnyen emészthető olaj. Rendkívül gazdag antioxidáns hatású A-, D és E-vitaminban. Segít megelőzni az érrendszeri megbetegedéseket, a trombózist és a magas vérnyomást, gátolja a zsírok lerakódását az erekben. Egyben gyógyít is, reumatikus panaszok esetén például igen hasznos lehet az olívaolajos masszázs.
Szószokhoz, salátákhoz, sütéshez és főzéshez egyaránt ideális, a fűszerolajokhoz is remek.

 

Extra szűz, szűz vagy sansa?

 

Egyáltalán nem mindegy, milyen minőségű olívaolajat vásárol.

 

Extra szűz: ez a legjobb minőségű változat. Frissen szedett olívabogyókból préselik, hideg sajtolással, tele van antioxidáns hatású polifenolokkal.

 

Szűz: ugyanúgy készül, mint az extra szűz változat, csak az olajbogyó kezelése és sajtolása során nem kell olyan szigorú kritériumoknak megfelelni. Ám pont ezért a végtermék egészségvédő hatása is gyengébb.

 

Olívaolaj: szűz és finomított olajok keveréke.

 

Sansa: szintén olívaolajként árulják (helytelenül), olykor orujo és pomace néven is, de valójában nem más, mint a sajtolás során keletkező maradványokból készülő zsiradék.
Ne fogyassza!

 

Kapcsolódó cikk:

Az olajfa története

Fűszeres és gyógynövényes olajok

Mire jó a borecet?

 


 




Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!


Friss hozzászólások

2019.december 02., hétfő / 15:33

Ajándékba kaptam ezt a szobanövényt és szeretném tudni a nevét

2019.november 03., vasárnap / 14:41

Gyümölcsös az erkélyen

2019.október 21., hétfő / 21:21

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 21., hétfő / 11:33

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 21., hétfő / 07:22

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 19., szombat / 15:01

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 18., péntek / 17:02

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 18., péntek / 16:28

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 02., szerda / 11:10

Krémalma: húsa a körtéé, íze az ananászé


Világszép

Kertbarát magazin

Gmedia