szépzöld
Webáruház kiszállítás szünetel szeptember 8 -ig. Köszönjük türelmüket!

Termeszd színek szerint!

Sulyok Józsefné, 2014. ápr. 04.


Ismert tény, hogy a zöldségek és a gyümölcsök egészségünk őrei. Újabb vélekedés szerint érdemes figyelni a színek okozta gyógyító hatásra is. Kiderül milyen anyagok felelősek a növények színessé tételéért és megtudhatjuk, hogyan varázsoljuk fogyaszthatóvá vitaminveszteség nélkül kedvenceinket.

Termeszd színek szerint!

Nyáron érdemes az idénynek megfelelő, színanyagokban gazdag zöldségféléket termeszteni, akinek nincs más  lehetősége annak vásárolni, mert így a szervezet hozzájut azokhoz a vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz, amelyek az egészség megóvásához szükségesek.

Narancssárga

A béta-karotin adja a tojás, sárgarépa, sárgadinnye, sütőtök jellegzetes színét. A szervezet béta-karotinból állítja elő az A-vitamint, az immunrendszert és a jó látást segíti elő, véd a daganatos betegségek ellen, óvja a bőrt, csökkenti a szív és érrendszeri betegségek kockázatát.

Tipp! Jobban hasznosul a szervezetben a béta-karotin, ha a sárgarépát kevés olajon rövid ideig pároljuk, a sütőtök is ízletesebb sütve-főzve.

Sárgarépa bazsalikommal: 3-4 felkarikázott sárgarépát tegyen kevés olajra és párolja 3-4 percig, ezután tegyen hozzá egy marék bazsalikomot, és párolja együtt tovább 1-2 percig. Pirítóssal melegen és hidegen egyaránt kiváló.

Sárga

A citrom, a grépfrút, a savanykás citrusfélék nagy mennyiségű C-vitamint tartalmaznak, ami óvja a bőrt a környezeti hatásokkal szemben és regenerálja, erősíti az immunrendszert, véd a fertőzéses megbetegedésektől.

Tipp! A lédús gyümölcsöt ajánlott nyersen fogyasztani desszertek vagy frissítő italok formájában.
Ha héjastól használ grépfrútot, citromot, használat előtt alaposan mossa meg, de még jobb, ha használat előtt fél órán át hideg vízben áztatja, így a héjon lévő vegyszerek leoldódnak.

Piros

A zöldségek, gyümölcsök piros színét a likopin adja. Fontos szerepe van az egészségvédelemben, csökkenti a rák, szív és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Kedvezően hat a vérzsírok összetételére, képes mérsékelni az koleszterin szintet. Védi a bőrt a káros napsugarak ellen, segít megelőzni és kisimítani a ráncokat. A piros bogyós gyümölcsök: meggy, cseresznye, málna, eper, josta, ribizli, C-vitaminban gazdagok, az antioxidáns hatású vegyületeik csökkentik a rosszindulatú elváltozások kialakulásának veszélyét.

Tipp! A likopint a hő nem károsítja, ezért a paradicsom sütve, főve egyaránt egészségvédő táplálék.
Spanyolok kedvence a gazpacho, amit levesként fogyasztanak. Ez valójában nem más, mint uborka, paradicsom, fokhagyma, hagyma, zellerszár, pritaminpaprika, egy maréknyi kenyérbél, amit vízzel összeturmixolnak.

Fehér

A fokhagyma, vöröshagyma vérhígító, baktérium és gombaölő hatású anyagokat tartalmaz. A fokhagyma csökkenti a koleszterinszintet. A hagymafélék illatát adó vegyületek csökkenti az emlő, a nyelőcső, prosztata, gyomor, vastagbél, végbélrák kialakulásának kockázatát. A mogyoróhagyma, póréhagyma fogyasztás szintén jótékony hatású.

Tipp! A hagymaféléket legjobb nyersen fogyasztani, illatukat babkávé, szegfűszeg, petrezselyem rágcsálásával lehet enyhíteni.

Kék

A kék színek a bogyós gyümölcsök, a szőlőfélék, szilva között tűnik fel. A kék szín az antocianin nevű flavonoid jelenlétéről árulkodik. Ez a vegyület erősíti a vérereket, javítja a vérkeringést, feszesíti a bőrt. A fekete áfonya különösen gazdag A,- C, és D-vitaminban. Főleg a gyümölcs héjában, a szőlőmagban található meg a jótékony hatás. Gyulladáscsökkentő hatású, mérsékli a vércukorszintet, támogatja a szív és érrendszert.

Tipp! Napi 2 dl, jó minőségű bor jótékony hatású.
Az olaszok érvédőnek nevezik azt az egyszerű salátát, ami percek alatt elkészíthető: vékony csíkokra vágott friss karalábé, kevés fokhagyma, kapor, némi olívaolaj, csipet só, 1-2 dl vörösbor.

Zöld

A zöldségek olyan jótékony hatású növényi vegyületeket tartalmaznak, mint a klorofill, a polifenolok, amelyek segítenek megelőzni a daganatos betegségek kialakulását.
A kelbimbóba, kelkáposztában, fejes káposztában található allilizotiocianát nem csak rákellenes hatású, hanem megfázás ellen hasznos élelem, tisztítja a légutakat. A brokkoli, kelkáposzta, spenót két fontos antioxidáns, a lutein és a zeaxantin jelenlétére utal, amelyek csökkentik az időskori látásromlást. A spenótnak, a sóskának magas az oxálsavtartalma, ezért a vesekövesek inkább mellőzzék ezeknek a fogyasztását.

Tipp! A levélzöldségeket, káposztaféléket nem kell hosszan főzni, érdemes párolva fogyasztani.

3 dl szénsavmentes ásványvízzel hígítsa fel a következő turmixot: egy-egy maréknyi spenót és sóska, 2 gerezd fokhagyma, 3 evőkanál olívaolaj, fél citrom leve. Tíznaponta igyon egy-egy pohárnyit, tökéletes vitaminpótlás.

Kapcsolódó cikk:

Tervezz már most veteményest!


 

 




Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!


Friss hozzászólások

2019.december 02., hétfő / 15:33

Ajándékba kaptam ezt a szobanövényt és szeretném tudni a nevét

2019.november 03., vasárnap / 14:41

Gyümölcsös az erkélyen

2019.október 21., hétfő / 21:21

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 21., hétfő / 11:33

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 21., hétfő / 07:22

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 19., szombat / 15:01

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 18., péntek / 17:02

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 18., péntek / 16:28

Majomkenyérfa betegsége

2019.október 02., szerda / 11:10

Krémalma: húsa a körtéé, íze az ananászé


Világszép

Kertbarát magazin

Gmedia