szépzöld
Webáruház kiszállítás szünetel szeptember 8 -ig. Köszönjük türelmüket!

Török voltam az Egri csillagokban

Sulyok József, 2013. jan. 01.

1. Előkészület
1968 májusában a bajai, Vaskúti úton lévő laktanyában a napi ezredsorakozónál hirdették ki a parancsot: az öreg katonák - már, mint mi - rövidesen indulunk a Pilisbe, az Gárdonyi Géza örökérvényű művét feldolgozó Egri csillagok című film forgatására, török janicsárként statisztálni.

Török voltam az Egri csillagokban

Ugyanis ott építették fel hónapokkal előbb, teljes hasonlósággal az egri várat, néhány Dél-Dunántúli katonai alakulat, építő századának közreműködésével. Ezért jutalomból ők lehettek a filmben a várvédő egri hősök.

Néhány nap múlva útnak indultunk, hogy részt vegyünk minden idők legdrágább, legnépesebb magyar film forgatásán. Közel 6.000 katonát mozgósított a Honvédelmi Minisztérium a film sikeréért. Pilisvörösvár és Pilisborosjenő környékén hatalmas katonai sátortábor alakult ki. Kétszemélyes sátrakban laktunk, de volt konyhai, egészségügyi, parancsnoki, kantinos, stb. sátor is. A laktanyai élelmezéssel ellentétben felséges volt az ellátás. Több fogásból választhattunk reggelit, ebédet, vacsorát, bőséggel.

Amikor kész volt a sátortábor, sorakozót rendeltek el a vár alatt, de előtte közölték, hogy a díszszemlén személyesen Csémi Károly altábornagy vesz részt és katonásan köszönteni fog bennünket, ezért a viszontköszöntést jó párszor elgyakoroltatták velünk. Ahogy el volt rendelve, felsorakoztunk a vár alatt, a nekünk ismeretlen táborparancsnok az elöljárónak beadta a jelentést, majd Csémi Károly köszöntött bennünket:
- Erőt, egészséget elvtársak!

Mire mi, a sok ezer katona tele torokból válaszoltuk:
- Erőt, egészséget altábornagy elvtárs!

Ezután lépett a mikrofonhoz egy nadrágba begyűretlen, fekete-fehér kockás inges, sportsapkás, topisnak tűnő ismeretlen ember és azt mondta:
- Hozta Isten magukat!

A reakció egy hatalmas nevetés lett részünkről, mert erre a választ természetesen nem gyakoroltuk. Ő volt, Várkonyi Zoltán főrendező.
A humoros jelenet után a táborparancsnok többek között közölte velünk, hogy addig leszünk katonák, amíg a film el nem készül. Ha jól dolgozunk, ajándékként hamarabb is leszerelhetünk, mint október vége. E bejelentésnek módfelett örültünk. Akkor nem sejthettük, hogy a továbbszolgálás is megtörténhet, mivel később a forgatás egyik jeleneténél olyan jól sikerült a török támadás során a tűzgyújtás, hogy majdnem leégett a vár. De erről majd később írok. Folytatása: Török voltam az Egri csillagokban 2.

Kapcsolódó cikk:

Bashalmi hadifogoly

Pofon és frakk

Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!

Friss hozzászólások

2019.december 02., hétfő / 15:33

Ajándékba kaptam ezt a szobanövényt és szeretném tudni a nevét

2019.november 03., vasárnap / 14:41

2019.október 18., péntek / 17:02

2019.október 18., péntek / 16:28

2019.október 02., szerda / 11:10

Krémalma: húsa a körtéé, íze az ananászé