szépzöld

Vitaminiskola közérthetően

Sulyok Józsefné, 2014. dec. 01.


Vegyük most sorra a vitaminokat. Mi alapján különböztetjük meg őket és melyik milyen szervi működésben nélkülözhetetlen számunkra?

Vitaminiskola közérthetően

A részletesebb elemzés során a B-vitaminnak vét vegyületekről is kimutatták, mindössze tulajdonságaik hasonlóak, ezért betűjelzésen kívül, megkülönböztetésül még számjelzést is bevezettek (B1, B2, stb.)

Az egyes vitaminok eltérő tulajdonságúak. A zsírban oldódok (A,- D,- E,- K-vitamin) jól, a többiek (a vízben oldható B, és C-vitamin) csak nagyon csekély mennyiségben raktározódik el, a fölösleges felhasználatlanul kiürül a szervezetből. Ezért gondoskodni kell a megfelelő mennyiségű és folyamatos B- és C-vitamin- ellátásról.

Az A-vitamint, maga szervezet is elő tudja állítani a rendelkezésre álló karotinoidokból. Hiánya súlyos szembetegséggel és a fertőzések iránt fokozott fogékonysággal jár.
Dániában az első világháború alatt a lefölözött, vagyis a zsírtalan tej fogyasztása következtében, szinte járványos vakság ütötte fel a fejét, ami csak akkor szűnt meg, amikor felfedezték, hogy az A-vitamin hiánya okozta a megbetegedést, és ellensúlyozták, főleg gyerekeknél. Az A-vitamin hiánya csökkenti a szervezet ellenálló-képességét is. A bőrben és a nyálkahártyákban apró rések képződnek, amelyeken keresztül a baktériumok bejuthatnak a szervezetbe. Az A-vitamin hiánya tehát a torokgyulladás, a hörghurut és más heveny betegség előidézője lehet.

A karotin-szükségletet zöldség és gyümölcsfélékkel biztosíthatjuk a szervezetünknek. Elsősorban az érett csemegeparadicsomból, illetve nyers paradicsomléből. A sült tök, a sárgarépa és a szárított pirospaprika szintén gazdag karotinban. Gyümölcsfélék közül a legértékesebb karotin-forrás a kajszibarack, élelmiszerek közül a csukamájolaj és a halmáj. Ezen kívül nagyobb mennyiségű A-vitamint tartalmaz a tojás, vaj és a tej.

A B-vitaminok sokfélék. Ide soroljuk a ribolflavint, a nikotinsavat, a B12-vitamint, stb.
A B1-vitamin gyomor és bélrendszer szabályos működéséhez, az idegrendszer egyensúlyához, a szénhidrátok anyagcseréjéhez szükséges. Hiánya ideggyulladást, gyengeséget okoz. A B2-vitamin a növekedéshez, a sejtek anyagcseréjéhez szükséges, hiánya súlyos arcbőrgyulladást, szemhéj és ajakberepedést, kisebb fokú vérszegénységet, gyengeséget okoz.

A C-vitamin gyógyító hatását, már a régi idők tengerészei is tapasztalták. Tudták, hogy a „tengeri pestis”- nek nevezett betegségnek hatásos ellenszere néhány friss növény, főleg a kanálfű és a savanyított hordós-káposzta. Az utóbbiból Cook kapitány már hordószámra vitte magával világkörüli útjára. Már említettük, hogy a szervezetből a fölösleges C-vitamin felhasználatlanul távozik, ezért folyamatosan kell gondoskodnunk C-vitamin ellátásunkról.
A leggazdagabb C-vitamin-forrás a citrom. Egy kifacsart citrom leve fedezi a felnőtt ember napi C-vitamin szükségletét. A citrom előnye még, hogy magas savtartalmánál fogva akár egy évig is tárolja a C-vitamint.



A C-vitamin előállításának módszere magyar tudósnak, Szent-Györgyi Albertnek köszönhető, aki kimutatta, hogy a zöldpaprika különlegesen gazdag C-vitaminban. Felfedezéséért Nobel-díjjal tüntették ki.
A hazai gyümölcsfélék között a csipkebogyó tartalmazza a legtöbb C-vitamint, azonban hosszabb tárolása alatt rohamosan veszít belőle, ezért ajánlatos szárítva, vagy por formában sötét helyen tárolni. A belőle készült csipketea nagyon egészséges és kellemes ízű tea. A csipkebogyót forralni nem szabad, mert vitamintartalma kárba vész.

A főzelékfélék tárolás és tisztítás során szintén elveszítik C-vitamin-tartalmuk jelentős részét. A savanyúbb gyümölcsök jobban tárolják a C-vitamint, a bennük lévő sav védőhatása miatt, míg az édes gyümölcsök hamarabb veszítik el vitamintartalmukat. Nemcsak főzésnél, hanem áztatásnál is veszítenek vitamintartalmukból a zöldségek, gyümölcsök, így ajánlatosabb ezeket csap alatt leöblíteni, illetve nem vízben főzni, hanem gőzben párolni.

A D-vitamin fogalma többféle vegyületet takar. Hat vitamint különböztetünk meg ezen a néven. A D-vitamin nélkülözhetetlen a csontrendszer fejlődésében. Hiánya csontritkulást, angolkórt okozhat. A legdúsabb D-vitamin-forrásunk a halmáj-olaj és a csukamájolaj. Ezen kívül nagy vitamintartalma van a szardíniának, a heringnek, a gombának és a helyesen táplált tyúkok tojássárgájának.

A salátákhoz mindig a legjobb nyersanyagokat vásároljuk. A friss nyersanyagok élénk színűek, nem ráncosak, és ha körmünkkel kicsit megnyomjuk, nedvesség jön ki belőlük. A megvásárolt nyersanyagot lehetőleg még aznap használjuk fel. Használjunk jó minőségű borecetet, friss olajat.
A salátákat többnyire behűtve tálaljuk, de akad néhány meleg saláta is, amelyet mindig köretként adunk az asztalra. A salátamártást jó előre készítsük el, akár több mennyiséget is lehet, majd tároljuk jól lezárható üvegben, a hűtőszekrényben. Amikor szükségünk van rá, csak a hűtőből kel elővenni.

Kapcsolódó cikk:

Saláta és vitamintörténelem

 


 




Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!


Friss hozzászólások

2017.március 23., csütörtök / 12:01

Ne bízd másra! Készíts csokit magadnak

2017.március 20., hétfő / 13:59

Kiskertek, házikertek időszerű növényvédelmi teendői 2.

2017.március 18., szombat / 17:17

Kiskertek, házikertek időszerű növényvédelmi teendői 2.

2017.március 16., csütörtök / 15:44

Kiskertek, házikertek-Időszerű növényvédelmi teendők 1.

2017.március 16., csütörtök / 11:08

Kiskertek, házikertek-Időszerű növényvédelmi teendők 1.

2017.március 14., kedd / 20:22

korallvirág felnyurgult

2017.március 14., kedd / 20:20

Vakondmentesités a kiskertben.


Világszép

Kertbarát magazin

Gmedia